Κατασκευή (1936-1940)
Το κάθε οχυρό αποτελούσε στο σύνολό του ένα περίκλειστο έργο από ένα ή περισσότερα στεγανά συγκροτήματα, ικανό να αμυνθεί προς κάθε κατεύθυνση. Σε κάποια σημεία των έργων, το πάχος του ενισχυμένου σκυροδέματος αγγίζει τα 2,5 μ.
Περιλάμβανε σκέπαστρα, πυροβολεία, πολυβολεία, ολμοβολεία, βομβιδοβολεία, παρατηρητήρια, έργα παραλλαγής και παραπλάνησης, πολλαπλές εισόδους και εξόδους.
Οι υπόγειες εγκαταστάσεις κάθε οχυρού περιλάμβαναν διοικητήριο, θαλάμους αξιωματικών, θαλάμους οπλιτών, τηλεφωνικό κέντρο, μαγειρείο, δεξαμενές νερού, χώρους υγιεινής, αποθήκες τροφίμων (για 15 μέρες), χειρουργείο, φαρμακείο, συστήματα αερισμού, φωτισμού (γεννήτριες, λάμπες πετρελαίου, φακούς κ.ά.), αποχέτευση, εξωτερικές θέσεις μάχης, αντιαρματικά κωλύματα, θέσεις αντιαεροπορικών όπλων κ.ά.
Το εσωτερικό των έργων φωτιζόταν κυρίως με λάμπες πετρελαίου, ενώ σε μερικά είχαν εγκατασταθεί ηλεκτρογεννήτριες. Όσον αφορά τον εξαερισμό τους, επιτυγχανόταν τόσο με τεχνητές όσο και με φυσικές μεθόδους. Η δε παροχή νερού γινόταν από το δημόσιο δίκτυο.
Γύρω από τα συγκροτήματα κατασκευάστηκαν αντιαρματικές τάφροι, χαρακώματα, σιδηροπαγείς ζώνες ανάσχεσης κ.α.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ
ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
- Διάνοιξη νέων οδών: 115 χλμ.
- Αξιοποίηση και επισκευή παλαιών οδών: 92 χλμ.
- Εκσκαφές επιφανειακών έργων: 16.000 κ.μ.
- Εκσκαφές υπόγειων έργων: 291.000 κ.μ.
- Εκσκαφές οδοποιίας: 927.000 κ.μ.
ΚΥΡΙΩΣ ΕΡΓΟ
- Σύνολο οπλισμένου σκυροδέματος 108.000 κ.μ.
- Σύνολο σκυροδέματος μη οπλισμένου: 68.000 κ.μ.
- Συνολικό μήκος εξωτερικών υδραγωγείων: 74 χλμ.
- Συνολικό μήκος εσωτερικών υδραγωγείων: 14 χλμ.
- Συνολικό μήκος τηλεφωνικών γραμμών εκτός οχυρών: 1.216 χλμ.
- Συνολικό μήκος τηλεφ. γραμμών εντός των οχυρών: περίπου 70 χλμ.
- Συνολικό μήκος ανάπτυξης συρματοπλέγματος: 90 χλμ.
- Συνολική ποσότητα τσιμέντου: 66.000 τόνοι.
- Συνολική ποσότητα σιδήρου οπλισμού σκυροδέματος: 12.000 τόνοι.
- Συνολικό μήκος υπόγειων στοών: 24.000 μέτρα,
- Συνολικό μήκος υπόγειων καταφυγίων – θαλάμων: 13.000 μέτρα,
- Συνολικό μήκος σωλήνων ύδρευσης: 88.000 μέτρα,
ΚΟΣΤΟΣ – ΧΡΟΝΟΣ
- Σύνολο δαπάνης: 1,5 δισ. δραχμών (ίσο με 58,5 δις ευρώ (2002)),
- Σύνολο ημερομισθίων: 3.000.000, (2.900.000)
- Διάρκεια κατασκευής: 3,5 χρόνια, (Νοέμβριος 1936 – Ιούλιος 1